måndag 24 november 2008

Snön föll även i år.....

Kan juh inte undgått någon att det har snöat i helgen och det i massor eller nåja litegrann i mina ögon mätt....
Här i Stockholm verkar det vara ett nytt fenomen varje år att det faktiskt kommer trilla ner något vitt från himlen, som man inte kan dra in i näsan. Ja eller kan kan man väl, dock ingen märkbar effekt.
Hade en kul lördag i traffiken eftersom att jag jobbade, att ta sig från Solna till mitt älskade söderort tog cirka 45minuter och det var inte ens rusningstrafik utan ett lättare snöfall. Tur man inte har bråttom utan faktiskt har månadslön, men 30 km/h bara för lite nysnö på Essingen, tillåt mig skratta. Och skrattat är någon jag mer eller mindre gjort hela helgen.
I Västerhaninge var det en bil som kom ur en rondell och först dunkade in i ena broräcket för att glida över till mitt körfält och även där klippa det andra räcket, sa att jag skrattade va?!? Men killen i bilen sitter mest och kollar så att ingen såg honom, kontrollerar inte ens eventuella skador på framvagnen, sen kör dåren tillbaka till sitt eget körfält utan att kolla bakåt och håller på få en lastbil intryck i bagageluckan, sa att jag skrattade va?!
På väg till Handen sen så är det en bil som troligen är så glad över att det är snö på vägen att den bestämmer sig för att mitt under pågående färd göra en 360 mitt framför ögonen på mig, sa att jag skrattade va?!
Ett annat fenomen som dyker upp vid snöfall är att plötsligt blir det inte två eller tre körfält utan på något konstigt sätt upphör linjeringen i marken att gälla och det kan ligga 4-5 bilar i bredd, alla håller samma hastighet för att, gud förbjude att någon ska kunna köra om.
Vid snöfall är det också så att det vänstra körfältet verkar drabbats av någon typ av pestsmitta alternativt en förbannelse för ingen vågar välja den filen, folk ligger hellre i kolonnkörning i de mest spåriga och slaskiga fälten.
Sen ska vi juh inte tala om snöröjningen, den drar igång vid lunchtid här i Stockholm efter tillräckligt många olyckor skett och vägarna ser ut som leriga åkrar, vilken underbar stad man bor i.
Helgens citat från kollega:- Du som kan språket, kan inte du säga åt det där vita att gå hem?!
Notis.... Olyckorna ovan gick i väldigt långsamma hastigheter och ingen person kom till skada.

Inga kommentarer: