tisdag 27 januari 2009

Väckarklocka alias brandvarnaren....

Har nu sen jag flyttat in gått och funderat på om brandvarnaren i min hall fungerar.
Har inte gjort några större ansträngningar för att testa den, mest kollat på den och konstaterat att den noooooog måste fungera.
Att balansera på stolar högt ovan marken för att göra ett test på den lilla mackapären har inte känts som ett alternativ.
Men nu har det gått en tid då jag inte har funderat på brandvarnaren längre, förän i morse......
Snacka om ett effektivt sätt att bli väckt på exakt 04.02 i morse bestämde sig min brandvarnare för att utföra ett självtest och började piiiiiiiiiiiiiiipa.
Det va högt och gällt skrik på den kan jag lova!

Helt förvirrad och med hjärtat i halsgropen kastar jag mig ur soffan, intar låg ställning och funderar på vad det är som skriker. Första tanken va juh att få tyst på lätet så att grannarna inte skulle vakna. Man får juh faktiskt bara leva om fram till 22.00 på veckodagarna.....
Lyckas i alla fall lokalisera att det va just min brandvarnare som lät och att sen helt yrvaken komma på hur man ska komma upp till den va inte det lättaste!!!
När jag stått under den i nån minut så kom jag på att jag faktiskt kunde ta en av mina barstolar för att nå brandvarnaren.
Precis lagomt tills att jag klättrat upp på den så slutar brandvarnaren att tjuta, måste juh bara vara min vanliga lycka!?!?

So kids, don`t try this at home...... Inge vidare att vakna till en brandvarnare som har eget liv 04.02 på morgonen kan jag lova!!
Självklart så brann det inte heller någonstans, men batterierna är bytta i den där saken och hoppas den inte väcker mig i natt oxå!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fy för brandvarnare som vaknar utan anledning!

Anonym sa...

Brandvarnaren i trapphuset här gick igång en natt och tydligen hade den rostat så de fick inte ner den... till slut var det någon som slog sönder en med en hammare istället för att då tyst på fanskapet.