söndag 15 mars 2009

Vintervilan....

Är du verkligen här för att stanna nu?!
Nyfikenheten sliter och drar i mig, värmer mitt hjärta fyller mina sinnen, ger min kropp hoppet tillbaka!!
Ser på staden som vaknat från sin vintervila, nu dröjer det nog inte länge förän den glöder igen....?! De så grå gatorna fylls med färgglada människor, de tysta gatorna med skratt och liv... uteserveringarna börjar växa till liv, ekot från människor i rörelse sprider sig från den engång så tysta vinternatten....
Sätter mig ner på en parkbänk, studerar människorna som passerar halvspringande förbi mig, de älskande paren som fått nytt hopp, de nyförälskade paren som helt bekymmerfritt, skrattar, myser håller händer och bara har ögon för varandra....
Vaknar upp från mina betraktelser och drömmar när en kvinna ursäktande frågar -Är det ledigt här?!
Utan att titta på henne gör jag en inbjudande rörelse med handen till platsen breve mig.... där sitter vi en stund... helt tysta och låter våra sinnen insupa allt runtomkring oss... Kvinnan suckar och viskar fram, det är skönt att våren äntligen är här! Har överlevt ytterligare en vinter på Sthlm gator.... Hon reser sig långsamt, samlar ihop sina saker, försvinner ut i vimmlet på gatan.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Wow...
Så fint. Efter detta så vill man ju verkligen att våren ska komma på riktigt!

Anonym sa...

Du skulle skriva en bok Hjärtat !!
Puss Favvo

Carro sa...

Favvo---> Gissar på att du är min underbara moster!?!?!? *ler*
Tack för dina snälla ord!
S1---> Tackar sötis