tisdag 2 september 2008

Lugn alla kommer med....

Vi svenskar tycker jag är relativt bra på att använda kösystemet tex i affären,på systemet, på snabbmatsställen osv. Men när det kommer till att bibehålla detta när vi ska gå på bussen eller tunnelbanan så är det som om alla glömt bort det här med kösystem! Alla blir sjövilda och ska på först, nästan så att folk armbågar sig fram bara för att komma på bussen eller in i tunnelbanevagnen!
Ta tex som igår, jag står alldeles själv och väntar på bussen ute i Orminge, när det är si så där 3 minuter kvar innan bussen ska komma så dyker två tanter upp med varsina kylbägar, i min lilla värd så börjar ju kön vid mig varpå dessa tanter kommer sen.
Men nej nej, så fort bussen kommer och fastän den i princip stannar framför mig med dörren så ska dessa två tanter med sina kylbägar buffla sig förbi och tränga sig före och gå på först, inne i bussen ska de senare böka med att hitta sina SL-kort och allt tar så mycket extra tid.
Visst man ska visa äldre respekt och hjälpa mammor med barnvagn samt låta små barn gå av bussen först, det säger jag inget om!.
Någon rättvisa och hyfs tycker jag ändå att man MÅSTE visa, har jag stått och väntat på bussen längst och de övriga resenärerna inte är handikappade eller dyligt på något sätt så tycker jag att köordningen är rätt självklar! Nu slutade det med att jag som stått där längst med mitt SL-kort i handen va den sista att kliva på bussen, and guess what JAG KOM MED OCH FICK SITTPLATS!
Detta förekommer inte bara på bussar utan även i tunnelbanan, så ta det lugnt finns ingen enledning att stressa och tränga sig, bevara kösystemet alla kommer med!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har alltid tyckt att kvinnor mellan typ 40-65 är absolut värst. Inte bara att underordna sig kösystem utan att rent generellt vara jävligt otrevliga på allmänna platser. Jag vet inte riktigt vad det beror på. Sen så blir de oftast lite mjukare och lugnare när de gått i pension, fast då blir dom å andra sidan långsammare än Petter Hansson. Men men.. gubbar är ju inte mycket bättre dom heller.

..du är inte så liten som du är... ;)